środa, 27 kwietnia 2011

Cynk - "minerał piękna"

We wpisie o suplementach pisałam Wam o tabletkach ZMA, które przyjmuję już od dłuższego czasu. Niedawno natknęłam się na portalu doz.pl na mini artykuł dotyczący cynku i jego wpływu na włosy. Szczerze mówiąc nie zdawałam sobie sprawy z tego jak ogromny ma on wpływ na wygląd naszej skóry, włosów i paznokci. Przede wszystkim poprawia gęstość, gładkość i nadaje blask naszym włosom, do tego poprawia koloryt naszej skóry i wzmacnia paznokcie zapobiegając ich łamaniu i rozdwajaniu się. Brzmi nieźle? ;)

Za co właściwie odpowiada cynk? „Cynk jest jednym z niezbędnych mikroelementów - fakt ten został potwierdzony dopiero w 1957 r. Jest obecny w centrach aktywnych wielu (około 200) enzymów uczestniczących w różnych procesach, w tym w przemianach metabolicznych. Ponadto wiele czynników transkrypcyjnych, białek regulatorowych i innych typów białek wiążących DNA zawiera tzw. palce cynkowe. W związku z tym cynk ma wpływ na wszystkie podstawowe procesy życiowe. Bierze udział między innymi w mineralizacji kości, gojeniu się ran, wpływa na pracę układu odpornościowego, prawidłowe wydzielanie insuliny przez trzustkę oraz na stężenie witaminy A i cholesterolu. Ma swój udział w regulacji ciśnienia krwi i rytmu serca. Jest też niezbędny przy syntezie związków regulujących wzrost i rozwój roślin. Cynk zwiększa produkcję plemników.”

Poziom cynku mogą nam obniżać np. tabletki antykoncepcyjne oraz spożywanie alkoholu. Także osoby, które przyjmują silne antybiotyki albo leki przeciwbólowe powinny zadbać o dietę bogatą w cynk.

Tabletki ZMA przyjmuję już od ponad pół roku i muszę przyznać, że działają naprawdę nieźle! Od czasu, gdy zaczęłam je zażywać nie mam już problemów z brakami magnezu, które dosyć często mnie dręczyły. I mam wrażenie, że moje włosy i paznokcie rzeczywiście się wzmocniły. Niestety nawet one nie wyeliminowały u mnie całkowicie problemu wypadających włosów, ale w tej chwili włosy wypadają mi tylko jakiś tydzień – półtorej po farbowaniu, a później już nie. Najbardziej rozśmieszył mnie opis na opakowaniu, w którym producent zapewnia o poprawie libido u mężczyzn ;) i polepszeniu jakości snu. O ile tego pierwszego niestety u siebie nie zauważyłam ;) to na jakość snu nie mogę narzekać – zasypiam szybko, śpię mocno i śnią mi się same przyjemne rzeczy :D

Co zawierają tabletki ZMA, które ja przyjmuję?

Cynk 30 mg (200% RDA*)
Magnez 450 mg (150% RDA*)
Witamina B6 10,5 mg (525% RDA*)
*RDA – zalecane dzienne spożycie

W dziennej porcji czyli w 3 kapsułkach. Ja przyjmuję tylko jedną, bo jestem zwolenniczką tego by braki witamin i minerałów uzupełniać nie tylko tabletkami, ale też odpowiednią dietą.

„Dzienne zapotrzebowanie na cynk wynosi 15mg, a u kobiet ciężarnych 30mg. Uzupełnienie cynku może być prowadzone przez stosowanie gotowych preparatów. Niewątpliwym jednak plusem tego pierwiastka, jest fakt, że występuje on w wielu produktach naturalnych i suplementacja może być zapewniona przez odpowiednią, dobrze dobraną dietę. Bogatym źródłem pierwiastka są ostrygi, wątróbka, skorupiaki, mięso, twarde sery, ryby, pełnoziarniste pieczywo, jaja, nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, chude mleko, musztardy ziarniste, a nawet szampan. Więc jedzmy i pijmy na zdrowie.”


Cytaty pochodzą z artykułu „Włosy jak marzenie”: http://www.doz.pl/newsy/a53-Wlosy_jak_marzenie oraz Wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/Cynk

17 komentarzy:

  1. miałam kiedyś opakowanie cynku, bardziej miał służyć na poprawę cery, ale nie byłam systematyczna więc nie jestem w stanie stwierdzić czy mi coś pomógł. ten wpis dał mi trochę do myślenia, dzisiaj i tak wybierałam się do apteki, zobaczę czy mają jakieś tabletki z cynkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A czy wiadomo, jakie są skutki "przedawkowania" cynku, magnezu lub wit B6? Czy ich nie ma? (jak przy wit C bodajże?)
    Czy zażywanie 525, 200 czy 150% normy jest bezpieczne?:(
    Widzę, że Ty tak nie zażywasz, ale skoro jest tak napisane na opakowaniu, to ludzie pewnie się stosują do tego...

    OdpowiedzUsuń
  3. visala - to jest preparat przeznaczony dla sportowców i osób bardzo intensywnie trenujących stąd takie dawki :) Zarówno nadmiar magnezu jak i cynku jest usuwany z organizmu wraz z moczem, więc nie ma obawy o przedawkowanie. Jedynie z wit. B6 trzeba uważać, ale ta ilość w moich tabletkach jest bezpieczna :) Mam pod ręką specjalistę od tych wszystkich piguł i konsultuje z nim zawsze to co biorę. W dodatku przy ZMA jak i przy innych preparatach robię sobie przerwy :))

    OdpowiedzUsuń
  4. a tak trochę z innej beczki- jak godzisz picie pokrzywy i łykanie suplementów? słyszałam, że trzeba z tym uważac

    OdpowiedzUsuń
  5. Ile kosztują takie tabletki? Bo jestem mocno zainteresowana:D

    ewalucja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Łał nie wiedziałam że cynk jest taki dobry dla całego organizmu. Znaczy i włosy i paznokcie i sen i tak dalej...chyba muszę zakupić kilka takich cynkowych tabletek czy czegoś takiego ;))

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wiedziałam że cynk działa też na włosy - słyszałam tylko o cerze :) Muszę spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  8. dzięki za odpowiedź :)
    to też się rozejrzę za jakimś preparatem, tylko nie dla sportowców, bo do tego to mi niestety daleko ^^'

    OdpowiedzUsuń
  9. Szampan mówisz, to będę usprawiedliwiona, jak czasem wypije hihi :D

    Kupiłam sobie olej lniany, spróbowałam łyżeczki, paskudztwo, zużyję do sałatek i na włosy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Trochę nie na temat, ale bardzo interesuje mnie ile masz lat ? Pytanie to zadaję,gdyz masz przepiękne włosy i chciałam wiedzieć czy wyrobię się zrobić z nimi to samo :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Kochana, czy masz jakieś pomysły jak chronić włosy przed słońcem? Wizja Wysuszonych pasm odstających kosmyków trochę mnie przeraża ; o

    OdpowiedzUsuń
  12. Musze kupic ten cynk:) masz piekne wlosy i sama zapuszczam wlasnie taka fryzurke:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Hej ! Jeśli masz jakieś pomysły na upięcia włosów to dodaj :) Nie wiem co mam już robić z moimi włosamii : (

    OdpowiedzUsuń
  14. Anonimowy1 – specjalnie dobieram suplementy tak by nie powtarzały się w nich składniki. Czyli wybieram takie w których nie ma ani pokrzywy ani skrzypu.

    Ewalucja – na stronie internetowej kosztują 49zł. Ale być może w Tesco (niektórych) lub innych sklepach dla pakerów byłoby taniej ;)

    Visala – mi do sportowca też bardzo daleko ;) dlatego zmniejszam dawkę :)

    Mysia – daj znać jak działa u Ciebie na włosy, sama się nad nim zastanawiam :) a szampana pijam raz w roku mimo, ze bardzo go lubię – może pora to zmienić ;)

    Anonimowy2 – w tym roku kończę 27 lat :/ a Ty? ;)

    Anonimowy3 – o ochronie przed słońcem i pielęgnacji latem napiszę w najbliższym czasie, obiecuję :))))

    Basiu – kilka ostatnich dni spędziłam u znajomych w Bieszczadach, bez neta ;) W przyszłym tyg zaczynam kurs prawa jazdy więc może być ciężko z nowymi wpisami... :(

    Farizah – dziękuję i życzę powodzenia :))

    Anonimowy4 – niestety sama mam z tym problem...

    OdpowiedzUsuń
  15. Cynk poprawił mi samopoczucie (ciągłe zmęczenie), zmarszczki przestały się pojawiać (dopiero po pół roku), wpłynął na odporność i porost włosów. Testuję na szum ucha. Jeszcze nie przeszedł, ale muszę walczyć nadal, bo wpadam w depresję. Tortura kropli wody. Co jakiś czas trzeba uzupełniać miedź, najlepiej w diecie, żeby nie przedawkować. I, na Boga, tylko PÓŁ dawki dziennego zapotrzebowania, czyli około 5-8 mg, bo 30 mg to chyba dla konia!!! Reszta w diecie!

    OdpowiedzUsuń

Najpopularniejsze wpisy: